Egyedi weboldalkészítés felsőfokon!
Kérdése van? Segítünk!
Reelweb ügyfélszolgálat

A weboldal tervezés legfontosabb lépései

A weboldal létrehozása sokszor nem tűnik olyan bonyolult feladatnak, ám amikor nagy lendülettel belevetjük magunkat a tervezésbe, akkor hamar szembesülünk a valósággal. A weboldal tervezés bizony teljes embert igénylő, hosszadalmas munkafolyamat, melynek során minden egyes lépésnek kiemelt jelentősége van.

2019-09-14
A weboldal tervezés legfontosabb lépései

A weboldal létrehozása sokszor nem tűnik olyan bonyolult feladatnak, ám amikor nagy lendülettel belevetjük magunkat a tervezésbe, akkor hamar szembesülünk a valósággal. A weboldal tervezés bizony teljes embert igénylő, hosszadalmas munkafolyamat, melynek során minden egyes lépésnek kiemelt jelentősége van.

Új weboldal létrehozása előtt érdemes belefektetni az időt és az energiát a tervezésbe, ha ugyanis az alapok biztos lábakon állnak, akkor a honlap létrehozásának gyakorlati része sokkal gördülékenyebb lesz, a végeredmény pedig pont olyan lesz, mint amilyet elképzeltünk.

A weboldal rendeltetésének megfogalmazása

A weboldal tervezés első lépése választ adni arra a kérdésre, hogy mi célból kerül létrehozásra a honlap. Vannak webhelyek, melyek funkciója a tájékoztatás, hogy az érdeklődők információt szerezhessenek adott termékekről, szolgáltatásokról. Ez esetben a weblapot elsősorban azzal a céllal hozzák létre a készítők, hogy lehetővé tegyék a kapcsolatfelvételt. A brandépítés, azaz a márka erősítése, népszerűsítése, pozíciójának javítása vagy épp megtartása a fő célkitűzés. A termékértékesítéssel foglalkozó vállalkozók az online eladás céljából hozzák létre a weboldalukat, amiket webáruházaknak hívunk. Végül, de nem utolsó sorban a webhely egyfajta portfólióként is funkcionálhat.

A célok nagyon sokfélék lehetnek, és természetesen átfedésbe is kerülhetnek egymással. A weboldal rendeltetésének meghatározása azonban nélkülözhetetlen ahhoz, hogy eredményes legyen a munka, és olyan honlap szülessen, ami minden tekintetben megfelel az elvárásoknak.

A Buyer Persona-k, azaz a célszemélyek behatárolása

Ugyanez a helyzet a célközönség meghatározása esetén is, ugyanis ez is egy lényeges feladat a tervezési szakaszban. Nem mindegy, hogy milyen látogatók figyelmét szeretnénk felkelteni a weblappal. Minél inkább behatárolásra kerülnek a célszemélyek, annál nagyobb eséllyel lesz vonzó számukra az online felület.

A marketingben Buyer Persona-nak hívjuk azt a fiktív személyt, aki a vállalkozás egyik célcsoportját képviseli. Valójában egy nem létező, kitalált karakterről van szó, de ha a megalkotását egy alapos piackutatás előzi meg, és valós adatok alapján ruházzuk fel a különböző jellemzőkkel (például életkor, családi állapot, életstílus, vásárlási szokások, stb.), akkor a valóságban is létező embereket személyesít meg. A Buyer Persona-k segítségével sokkal könnyebben szegmentálható a piac.

A weboldal kinézetének megtervezése

A látogatók elsőként a weblap kinézetével szembesülnek. Egyes kutatások szerint az emberek 42%-a a dizájn alapján alkot véleményt a weboldalról. Ha nem megfelelő az elrendezés, ha rossz a felépítés, ha nincs logika a struktúrában, ha zavaró a színkombináció, ha túl sok vagy túl kevés a képi anyag, akkor nagy esélye van annak, hogy az érdeklődők a vissza gombra kattintva sietősen elhagyják az oldalt.

Előfordulhat ugyan, hogy ennek ellenére beleolvasnak a tartalomba, de arra is számtalan példa van, hogy a nem megfelelő dizájn elemek láttán anélkül lépnek el az oldalról, hogy egy mondatot is végig olvastak volna. A webhely grafikai tervezésére tehát nagy gondot kell fordítani, ha az a cél, hogy pozitívan hassunk a látogatókra, vagy legalábbis ne riasszuk el őket.

Az emberi elme és a webdizájn kapcsolata

Az egyik legfontosabb dolog, amit meg kell érteni, az az, hogy az emberek mindent szeretnek, ami valamilyen oknál foga ismerős a számukra, de ha valami nem mutat számukra egy kis újdonságot, akkor azt unalmasnak találják, a túlságosan ismeretlen pedig egyenesen rémisztően hat rájuk. Ezt az egyszerű emberi jellemzőt a weboldal kinézetének megtervezése során is érdemes figyelembe venni.

Egy hagyományos weboldal, ami felépítésében és a külső stílusjegyek tekintetében is pont ugyanolyan, mint a többi, valószínűleg érdektelen lesz az emberek számára, hiszen nem kelti fel a figyelmüket, vagy ha pillanatnyilag hatást is gyakorol rájuk, utána valószínűleg feledésbe merülnek a látottak. A konvenciókkal teljesen szembemenő, túl merész elképzelések megvalósítása szintén nem javasolt, ugyanis azok gyakran visszatetsző reakciót váltanak ki. Érdemes tehát az arany középúton maradni, és a hagyományos elgondolásokat néhány izgalmas megoldással tarkítani.

A tervezés folyamata: drótváz, mockup és prototípus készítés

A weboldal tervezés folyamata általában három, egymástól jól elkülöníthető munka létrehozásából áll.

  • Drótváz
    A weboldal tervezés során nélkülözhetetlen a vázlat, más néven a drótváz vagy hálóterv elkészítése. Ez lényegében a weblap sematikus ábrája, amin jól látható, hogy az online felület kész állapotában hogyan fog kinézni. Persze ebben a fázisban még semmi sem fix, minden módosítható, átalakítható. A drótváz megmutatja a szerkezeti felépítést, a menük, a grafikai elemek, a képek, videók elhelyezkedését, a főoldal és aloldalak, valamint az egyéb tartalmi egységek kinézetét.
  • Mockup
    A mockup kifejezés modellt, mintadarabot jelent, de a webdizájn területén kreatív sablonnak is szokás nevezni. Célja, hogy a munkánkat, jelen esetben a megtervezett weboldalt valósághűen prezentáljuk mások számára. A mockup már sokkal kidolgozottabb munka, mint egy elnagyolt vázlat, aminek még minden eleme képlékeny. A mockup rendszerint a drótváz elfogadása után, annak részletesebb kidolgozása céljából készül.
  • Prototípus
    A weboldal tervezés egyik legfontosabb feladata a prototípus létrehozása. Ez lényegében egy valódinak tűnő honlap, ami a programozást követően működőképessé válhat. Még nem a végleges változat, csak egy bemutató, amin még egy funkció sincs élesítve. Amennyiben a prototípus elfogadásra kerül, akkor az informatikusok megkezdhetik a munkát, hogy a bemutatóból technikailag is használható honlap váljon.

A megfelelő színek kiválasztása is egy lényeges feladat

Valamikor a drótváz és a mockup létrehozása között kell dönteni a weboldalon alkalmazott színekről, színkombinációkról. A színek tudat alatt óriási hatást gyakorolnak a látogatókra, éppen ezért nélkülözhetetlen, hogy azok kerüljenek kiválasztásra, amik támogatják, erősítik a közvetíteni kívánt üzenetet. A rosszul megválasztott árnyalatok negatívan hatnak a látogatókra, és könnyen előfordulhat, hogy emiatt tudomást sem vesznek a tartalomról.

A weboldal tervezés tehát egy komplex feladat, amit nem szabad a véletlenre bízni. Ha lépésről lépésre végig visszük a folyamatot, és a részleteknek is nagy figyelmet szentelünk, akkor egy jól működő honlap tulajdonosai lehetünk.

Kapcsolódó kulcsszavak

# weboldal tervezés

# grafikai tervezés

Kapcsolódó híreink

Mi az a reszponzív webdesign?

2015-12-21

Mi az a reszponzív webdesign?

Ugyanazt a tartalmat különböző felbontású és méretű kijelzőkön más-más stílus alkalmazásával jeleníti meg. Erre nyújt megoldást a reszponzív webdesign.

Mire való az infógrafika és mikor kell alkalmazni?

2014-08-07

Mire való az infógrafika és mikor kell alkalmazni?

Mai világunkban kevesebb ideje van az embereknek a cikkek befogadására. Erre jelenthet megoldást az infógrafika, amely vizuális eszközökkel világít rá a legfontosabb információkra.

Mi kell az igazán sikeres honlaphoz?

2015-08-31

Mi kell az igazán sikeres honlaphoz?

Számtalan kutatás és elemzés látott napvilágot a múltban arról, hogy tulajdonképpen milyen is egy igazán sikeres honlap, ami nemcsak hasznos, hanem ezen felül pénzt is hoz tulajdonosának.

Kapcsolódó szolgáltatások

Egyedi weboldal készítés

Egyetlen vállalat, sőt még a legkisebb vállalkozás sem számíthat igazi sikerekre egy jól megtervezett weblap nélkül. A weboldalkészítés fontos minden vállalkozás életében ahhoz, hogy az online világban érvényesülni tudjon.

Tovább »

Arculattervezés

Az emberek többsége vizuális, a képi megjelenési formák segítségével könnyebben kapcsolják egymáshoz a dolgokat. Sok esetben a külső jegyek és az első benyomás alapján döntenek az érdeklődők.

Tovább »

Üzenjen nekünk!

Kérdése van? Információra van szüksége? Kérjük, adja meg elérhetőségeit és érdeklődése célját! Hamarosan keresni fogjuk.

*Elfogadom az oldal szerződési feltételeiben és az adatvédelmi tájékoztatójában foglaltakat.

Központi iroda: 2800 Tatabánya, Szent Borbála tér 6. „A” épület II. emelet 48. ajtó
Ügyfélfogadási idő: Hétfőtől péntekig: 08:00-16:00
Online elérhetőség: info@reelweb.hu
Telefonos elérhetőség: +36 70 410 1763